Tilbage til oversigten
Video killed the radiostar
Af Jens Nielsen; NRG nr. 20 d. 01-08-2003
Iron Maiden har atter udgivet en Greatest Hits-plade. Denne gang gælder det ”Visions Of The Beast”, der på en double-dvd indeholder samtlige Iron Maidens videoer og en lind strøm af bonus-features. ”Visions Of The Beast” er en mesterlig affære, men har Iron Maiden ikke udgivet for mange Greatest Hits-plader? NRG mødte Maiden-guitarist Janick Gers på årets Roskilde Festival og stillede ham spørgsmålet.
Det er en smuk sommer aften, da NRG’s udsendte entrerer backstageområdet bag den Orange Scene på årets Roskilde Festival, og klokken har lige passeret 20.00, da en storsmilende Janick Gers dukker frem fra et træskur. Med en vandflaske i venstre hånd og iført en T-shirt med påskriften ”666 – The Number Of The Beast” sætter han sig imødekommende til rette på den dertil indrettede træbænk. Bag hans ryg bliver Iron Maiden-grundlæggeren Steve Harris interviewet til MTV, og trommeslager Nicko McBrain spankulerer stilfærdigt rundt i et par badesandaler for pludselig at blive håndfast guidet hen til sit interview, der finder mageligt sted i en liggestol.
Til trods for disse omgivelser befolket af nogle af heavy metal-historiens største stjerner føler man sig alligevel hensat til afslappet sommerhygge i mormors kolonihavehus, og det er mærkeligt at forestille sig, at blot halvanden time senere har Iron Maiden forladt den afslappede backstage-positur til fordel for to timers Greatest Hits-extravaganza på Roskilde Festivalens Orange Scene foran et tusindtalligt publikum.
Edward den storsælgende
Netop dette med de største Iron Maiden-hits er den primære anledning til denne skønne sommeraftens rendezvous med Janick Gers. For Iron Maiden udgav i juni måned en double-dvd med titlen ”Visions Of The Beast. The Complete Video History”. Som titlen antyder, indeholder ”Visions Of The Beast” samtlige Iron Maidens musikvideoer fra 1980-2001. Der er kort sagt alt fra de helt tidlige videoer med Paul Di’Anno som ”Women In Uniform” over udødeligheder som ”Run To The Hills” og afsluttende med Maidens headline-optræden på Rock In Rio-festivalen i 2001 foran en kvart million gjaldende brasilianske stemmebånd på ”Fear Of The Dark”.
Men som vi i NRG #18 satte kritisk fokus på, har Iron Maiden siden starten af 1990’erne været uhyre leveringsdygtige i diverse Greatest Hits-plader, idet bandet har udgivet fire live-plader og tre Best Of-plader, hvoraf denne allerseneste var ”Edward The Great. The Greatest Hits”, der så dagens lys op til sidste års julehandel. Den aktuelle dvd-udgivelse er seksstjernet mesterlig og derfor helt igennem eksistensberettiget, idet man får et udtømmende indblik i video-dimensionen af Iron Maiden-universet. Men alligevel er det umuligt ikke at stille Janick Gers følgende spørgsmål:
-Har Iron Maiden ikke udgivet for mange Greatest Hits-plader?
”Når vi udgiver en plade, tvinger vi jo ikke folk til at købe den. Vi vidste godt, at gamle Iron Maiden-fans ikke ville købe ”Edward The Great”, fordi de allerede havde alle sangene. Men ”Edward The Great” var også rettet mod et helt andet marked, for mange nu metal-bands har anført Iron Maiden som en af deres inspirationskilder. Det fik os til at tænke, at vi måtte udgive et produkt rettet mod de unge fans af nu metal for at give en smagsprøve på, hvad Iron Maiden er. Og ”Edward The Great” har solgt virkelig godt, så for os har det været en god beslutning at udgive den plade, fordi vi har udvidet vores fanskare til unge metal-fans, der måske ellers aldrig ville have hørt om Iron Maiden. Det er det samme som at spille på en festival som Roskilde Festivalen, hvor der er mange forskellige bands. Her kan fans af The Cardigans høre Iron Maiden, hvilket de ellers ikke ville have gjort, og Maiden-fans kan høre The Cardigans eller andet musik, som de ellers ikke ville have hørt. I sidste ende er det kun sundt for alle parter.”
I fin form
Som det hører sig til i dvd-tidsalderen, indeholder ”Visions Of The Beast” ligeledes en række bonus-features. Eksempelvis er en håndfuld af Maidens klassiske videoer blevet peppet op med en række forskellige animationer, og over den originale video til ”Fear Of The Dark” fra 1992-skiven af samme navn kan dette mesterlige opus ligeledes nydes i en version anno 2001 fra Rock In Rio-festivalen. Ydermere har ”Visions Of The Beast” en komplet diskografi med tracklister og diverse info for samtlige Maiden-albums til dato.
Et af de absolut mest kuriøse og underholdende bonus-påhit på ”Visions Of The Beast” er imidlertid en udførlig reportage fra Iron Maidens flere uger lange fodboldturné rundt i Europa som del af PR-arbejdet ved udgivelsen af ”Virtual XI”, der blev Blaze Bayleys sidste plade som Maiden-vokalist. Bassist Steve Harris havde i slutningen af 1970’erne valget mellem at blive professionel fodboldspiller hos West Ham eller satse hele butikken på musikken. Hans valg er velkendt, idet han stiftede Iron Maiden, men det ses tydeligt af hans udfoldelser på fodboldbanen, at han stadig er en habil støvlesvinger. Og netop dette med at holde sig i form er af afgørende betydning for Janick Gers og hele Iron Maiden i øvrigt.
”Jeg ryger ikke, og jeg har aldrig taget stoffer. Jeg har ingen problemer med at drikke alkohol, for det kan jeg håndtere. Men jeg har aldrig været interesseret i at blive høj på en falsk måde, for der følger en masse problemer i kølvandet på det. Vi har ikke været på turné i et års tid nu, og i den tid har jeg løbetrænet hver anden dag for at holde mig i form, og jeg spiller fodbold to gange i ugen, når jeg er hjemme. Hele bandet gør faktisk en del for at leve sundt, men jeg tror ganske enkelt, at det er vores mentalitet. Og selv om jeg ikke var med i Iron Maiden, ville jeg stadig sørge for at holde mig i form. Men jeg føler mig enormt privilegeret over, at jeg kan leve af at spille musik, men alt er ikke så glamourøst, som det måske nogle gange kan se ud til at være. For som musiker er det vigtig, at man har en stor selvdisciplin, for en stor del af tiden går man faktisk bare rundt og laver ingenting. Og det vigtigste for mig er koncerten om aftenen. Derfor ser du mig kun drikke vand under det her interview. For hvis man har et 8-16-job, er man ved at lukke ned kl. 22.00 om aftenen, men det er det tidspunkt, hvor vi skal være helt på toppen, både fysisk og psykisk. Hvis ikke vi er det bliver det en dårlig koncert”
-En dårlig koncert var det afgjort ikke, da Iron Maiden sidste gang indtog Roskilde Festivalens Orange Scene i år 2000 med Bruce Dickinson tilbage som vokal indpisker og Adrian Smith som guitarvirtuos. Helt igennem mesterligt er et mere rammende skudsmål om denne koncert, der bød på adskillige sange fra ”comeback-albummet” ”Brave New World” samt naturligvis et bredt udsnit af ædelstenene fra Maiden-skatkisten med uforglemmelige sange. Janick genkalder sig Roskilde 2000.
”Jeg husker koncerten som helt fremragende, men dagen efter spillede Pearl Jam den tragiske koncert, hvor flere mennesker omkom. Og jeg blev meget rist til mode på Pearl Jams vegne, for vi havde kort før mødt Pearl Jam i Stockholm, og de var virkelig flinke fyre. Men det er mærkeligt at spille på Roskilde Festivalen, fordi scenen er meget gammeldags, så vi kan ikke få plads til alt vores udstyr, og det er helt fint, for det er selvfølgelig ens for alle bands. I år har vi eksempelvis seks lastvogne med på turné, og vi kan kun få plads til den ene. Men det er utroligt nostalgisk at stå på Orange Scene, og når alt kommer til alt, er det jo musikken det drejer sig om, så vi prøver at kompensere for de manglende show-effekter ved bare at spille endnu bedre.”
Et svindelnummer
Når man gennemser ”Visions Of The Beast”, opfyldes man af en nostalgisk følelse, hvor man føler, at et af heavy metal-historiens vigtigste kapitler i form af Iron Maiden virkelig bliver fyldestgørende dokumenteret i alle ender og kanter, hvad enten det drejer sig om lavpunkterne med Blaze Bayley eller de absolut mest kunstnerisk formfuldende øjeblikke med Paul Di’Anno og Bruce Dickinson. Men med denne følelse i mente bliver det desto mere overraskende at konstatere, hvor kritisk et syn Janick Gers har på musikvideoer som udtryksform.
”Mine egne favorit-videoer med Iron Maiden er live-videoerne, hvor der er meget fokus på bandet og publikum suppleret med ting, der er blevet klippet ind. Men jeg er ikke den store tilhænger af musikvideoer. Jeg mener virkelig, at ”video killed the radio star”. Når man hører et stykke musik, skal man selv danne sig billeder inde i hovedet, men i det øjeblik, man får præsenteret billeder til musikken, glemmer man sangen. Led Zeppelin-sangen ”Kashmir” frembringer for eksempel altid en masse billeder i min bevidsthed, men hvis der havde været en video til sangen, ville det slet ikke have været det sammen. Jeg mener faktisk at musikvideoer har skadet musikken. For meget af billedsproget i musikvideoer er udtænkt af instruktører, der bare prøver at sælge sig selv som instruktører med henblik på at kunne lave film senere. Så det hele er lidt af et svindelnummer. Og MTV vil have musikvideoer for at kunne sælge jeans, sko og T-shirts. De er slet ikke interesseret i musikken. Så musikvideoer har devalueret musikken, men videoerne er her nu, og det må man forholde sig til. Det er ligesom atombomben. Den er kommet, og man kan ikke få den til at forsvinde.”
Iron Maiden kan man heldigvis heller ikke få til at forsvinde, idet bandet efter et kvart århundrede stadig er going strong og udgiver et nyt studie-album til september. Titlen er ”Dance Of Death”. Janick Gers slutter af med sine forventninger til det nye album.
”Vi har store forventninger til det nye album, som har et fedt live-groove over sig, idet vi indspillede en stor del af numrene sammen live i studiet. Albummet er meget dynamisk og har både de korte rock ’n’ roll-numre og de store episke sange. Man kan ikke udpege en sang fra albummet og sige, at sådan lyder hele albummet, fordi det er så varieret. Og vi er et af de få bands, der har både modet og de musikalske evner til at lave et sådant album og ikke give efter for et ydre pres fra pladeselskabet eller andre om ikke at skrive sange der er for lange, fordi man så ikke bliver spillet i radioen.”
Som altid ruller Iron Maiden videre på landevejen. Deres aktuelle ”Give Me Ed ’Till I’m Dead”-turné startede i maj måned og vil i november 2003 bringe dem tilbage til Danmark, så sæt kryds i kalenderen og sørg for, at stemmebåndene og luftguitaren er i topform.
-Gengivet med tilladelse fra Jens Nielsen og Kennie Bendixen Deigaard, NRG.